Monday, October 09, 2006

Angående seminarier...

2006-09-06 hade vi ett IT & Samhälle seminarie, om just seminarium.

Syftet var att mjukstarta en lång serie av seminarium under namnet "IT & Samhälle". För mig var det en väldigt bra introduktion, ja hade aldrig satt min fot på ett seminarie förut, och att gå igenom grunderna, fördelar och nackdelarna på det sättet vi gjorde var kanon för att jag skulle komma in i det hela.


Ett seminarie går ut på att deltagarna i seminariegruppen har läst en text, och sedan sitter i en cirkel eller liknande, där alla kan se alla, och där diskuterar texten i fråga.

Texten vi hade fått handlade om seminarier, och på själva seminariet fick vi några enkla uppgifter vi skulle lösa i smågrupper utanför seminariesalen för att själva försöka bena upp texten i mindre grupp, och få klart för oss vad författaren faktiskt ville säga med texten. Efter det gick vi åter in i seminariesalen. Och precis som texten beskrev så var ett seminarie en annorlunda undervisningsform än vanliga föreläsningar.
Till skillnad från föreläsningar finns ingen bestämd lärare, utan istället är det alla enskilda deltagare som bidrar till undervisningen genom att dela med sig av sina åsikter rörande det ämne o den text som diskuteras. För att inte alla skall prata i munnen på varandra, prata utanför ramarna eller bli överdrivet personliga i eventuella meningsskiljaktigheter finns en seminarieledare som driver diskutionen vidare, håller nivån och försöker få med deltagarna i diskutionen.

Som jag redan nämnt tycker jag att seminariet var mycket lyckat. Jag känner mig inte alls främmande till begreppet längre, utan snarare mycket positiv till undervisningsformen. Föreläsningar i all ära, men att själv få vara med och påverka på så nära nivå är ett mycket bra alternativ. Omväxlande och roligt faktiskt.

För att få lite mer insikt i seminarier kan ni kolla vad några av mina kurskamrater skrivit:
Susannas blogg
Henriks blogg
Mickes blogg
Marias blogg

No comments: