Tuesday, March 13, 2007

Angående Web 2.0...

I baksätet på en Toyota Avensis kombi:
Jag satt med benen i kors och läste. Det var hemfärden från landstället och jag hade några timmar att ägna åt att bara läsa, perfekt! Det visade sig att de timmarna gick fortare än jag trodde, för jag tyckte mycket om artiklarna om Web 2.0, vilket vårat nästa seminarium skulle handla om. Det var som en modern Robin Hood-saga lite, om hur det börjat så centrerat med stora företag som ägde internet, ägde informationen, och hur det utvecklats. Numer är Internet användarstyrt, det är ett enda virrvarr av information hit och dit och det är vi - vi vanliga dödliga användare som i mångt och mycket är Internet.
Tim O'Reilly skriver i sin artikel What Is Web 2.0 Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software (Läs gärna artikeln här) om just hur det blev så. Det är som jag sa en mycket intressant artikel. Den andra texten inför seminariet var We are the web skriven av Kevin Kelly (Läs gärna artikeln här).


På seminariet:
Vi började med att gå igenom dessa texter och luska ut det viktigaste ur dem tillsammans. Därefter delades vi in i smågrupper om 3-4 personer och fick koncentrera oss på en specifik fråga per grupp. Detta gav oss en chans att fördjupa oss i ämnet och få yttra egna tankar kring det. Jag tyckte dock inte att alla dessa smågruppers ämnen var de centrala i seminariumet, utan den helhet som det gav var viktigare. Det pusslades liksom ihop till en bild av vad web 2.0 verkligen är, och vad det betyder för oss vanliga dödliga. Hela idén med web 2.0 är att det är vi användare som bidrar till helheten, och jag tycker att seminarium kan ses lite som en illustration av vad web 2.0 är, och hur det skiljer sig från sin föregångare. För i förra seminariet gick vi igenom vad ett semunarium är, och hur det skiljer sig från en föreläsning, och jag tänker att man kan jämföra det med webben. Tänk er web 1.0 som en föreläsning, där informationen har en avsändare och en "envägskommunikation". Medan web 2.0 är som ett seminarium, det existerar inte utan användarna och det är vi som bygger upp det, gör det till vad det blir, vi bidrar och tolkar, och precis som på web 2.0 finns en moderator, en seminarieledare som löst drar i tyglarna då och då, så att diskutionen hålls på rätt bana.

Detta seminarie var otroligt roligt och inspirerande kände jag.

No comments: