Thursday, March 29, 2007

Vecka 2

Som med nästan allt annat i världen finns det alltid nån som gjort det innan, och några av dem verkar faktiskt ha lärt sig av sina misstag och skrivit ner det dem lärt sig.

Tre (av många) saker att tänka på vid bildkomposition:
Placera subjektet rätt:
Att placera den man filmar rätt är A och O för att göra en bra film/intervju. Man vill försöka åstakomma en slags riktning och rymd i bilden, och detta kan göras på flera sätt, ett av dem är att ha mer blankt utrymme framför den man intervjuar än vad som finns bakom denne. Detta skapar ett tomrum mellan den som blir intervjuad och den som intervjuar. Det blir mer bättre och upplevs som en mer naturlig situation.

Var inte rädd att filma nära:
Vissa situarioner kräver att man filmar närbilder och beskär sitt subjekt eller objekt för att visa detaljer på det. Det blir en dramatisk effekt som är väldigt bra på att visa personers känslor genom deras uttryck eller ge tittaren en aning om vad som kan hända om man får se att ena stolsbenet är lite trasigt innan någon kommer och sätter sig på det. Skapar spänning dramatik och förklaringar.

Ögonrikttningar:
Något som är ytterst viktigt för att få en scen att verka trovärdig är att man håller koll på vart skådespelarna tittar. I ett där de ska titta på varandra, måste kameran se till att illustrera att de faktiskt gör det. Anta att man vill filma en konversation mellan två personer. Man ska bara se deras huvuden och måste därför ha scenbyten mellan varje persons repliker för att få se när de talar. Om person A talar åt höger i bild, måste person B tala åt vänster i sin bild, så det ser ut som de pratar med varandra, skulle både A och B titta åt höger skulle man inte förstå att de pratade med varandra.


Tre tankar om redigering av slutprodukten:
Dra och släpp:
Superenkel metod för att få en grundlig överblick över filmklippen på tidslinjen, man tar helt enkelt tag i ett filmklipp ur sitt arkiv, och drar ut det på tidslinjen. Dra ut fler om du vill ha fler, dra bort de som du vill ha bort. Enkelt.

Inserting and overwriting:
När man lägger till filer i tidslinjen på filmen kan man göra det på olika sätt, antingen lägger man in dem framför de andra, och skjuter bak alla andra klipp som redan ligger där, detta är inserting.

Eller så skriver man över informationen på det klipp som ligger under ett klipp man drar dit och släpper ovanpå ett annat klipp, då skjut inget bakåt i tidslinjen, man lägger istället dit ett klipp på området på tidslinjen oavsett vad som ligger där innan. Detta är overwriting.

Finputsning:
När du har en rätt bra redigerad film vill du antagligen finputsa den, kanske lägga in tystnad mellan en persons repliker, eller få personen att sitta still och tänka lite efter den svarat på något, som att den tvekar innan den börjar prata igen.
I Adobe Premiere är detta oftast rätt enkelt att göra, dock SVÅRT att få det att se snyggt och naturligt ut, men det finns olika metoder att finputsa, du kan exempelvis klippa innan en person blir lite tyst, sedan klippa precis innan den börjar tala igen, och dra ut tystnaden (ändra uppspelningshastighet på klippet med tystnad). Detta är svårt att få snyggt eftersom tittaren antagligen kommer se att det helt plötsligt börjar gå långsamt, sitter personen verkligen helt blixtstilla går det dock bra, men det gör personer sällan.

En erfaren redigerare kan lösa sånt här på effektivare sätt, och göra mycket häftigt med filmklipp. Men se till att finputsa efter du har en hyffsad överblick av filmen.

1 comment:

Unknown said...

mycket bra!