Tuesday, March 13, 2007

Angående Castells och världen efter millenieskiftet...

Texten inför detta seminarium var nog utan tvekan det svåraste jag läst, första gången jag läste den förstod jag i stort sett inte ett dugg, inte andra gången jag läste den heller. Tredje gången var det lite klarare och fjärde gången var det klart. Då läste jag den en gång till.

Hur kommer det sig att texten var så svår? Jo texten är en sammanfattning av Manuel Castells bok Informationsåldern: Ekonomi, samhälle och kultur. I och med att texten är en 24 sidor lång sammanfattning av hundratals sidor blir det väldigt mycket information. Vi läste texten och mailade in frågor till seminarieledaren som vi senare fick försöka lösa gemensamt under seminariet. Många intressanta frågor kom upp här, bl.a. just frågan om hur det kom sig att texten var så svår. Dessa frågor behandlade vi i smågrupper och pratade om vad vi kommit

Vad tyckte jag då? Intressant! Mycket intressant faktiskt. Castells har lyckats analysera hela världen, och förklarade den för mig ur sitt perspektiv, och jag kände att mycket av det han la fram stämde in. Det var häftigt att läsa om samhället på detta sätt, att få förklarat för mig hur det kom sig att jorden ser ut som den gör, och hur den kan komma att se ut baserat på hur historien utvecklats genom tiderna. I och med att ja fann texten så intressant, ville jag att semunariumet varat mycket längre, så vi kunnat fördjupa oss mer i texten.

I slutet av texten så skrev Castells att han frånsäger sig uppgiften att tyda hur världen kommer att kunna förbättras. Han skriver att alla de människor som försökt att tyda världen och föreslår hur man ska göra för att förbättra den har misslyckats.

Hannes som var våran seminarieledare sa att han hört hela denna bok som bandbok, och om du läser detta Hannes kan du väl slänga in en kommentar om var du lånade den, så jag kan låna den och lyssna igenom boken.

1 comment:

Anne said...

Det är bara Anne som läser...Men eftersom jag är bibliotekeria så försökte jag hitta boken. Verkar ärligt talat bara finnas i elektronisk, cd eller band-form hos Talbok-och punktsskriftsbiblioteket, dvs inte tänkt för vanliga lyssnare utan personer med synproblem, dyslexi eller liknande. Men jag skickar frågan till Hannes...